Ab van Meerveld

Ga naar inhoud

Hoofdmenu:

Zuid Afrika.

Op 28 oktober 2004 vertrokken wij vanaf Driebergen met een bus richting vliegveld Zaventem (België) en begon onze 3-weekse reis naar Zuid-Afrika. Vanaf dat vliegveld vertrokken we naar Athene en moesten vervolgens overstappen op een vliegtuig van Olympic Airways, die ons naar Johannesburg vloog. Al met al een lange zit, maar we hebben het overleefd. Na onze aankomst in

Johannesburg werden we voorgesteld aan onze reisgids Leni en de buschauffeur Karel, die ons 3 weken door Zuid-Afrika zouden begeleiden. We zijn eerst naar Pretoria gegaan, alwaar we het Voortrekkersmonument bezochten (foto links) en daarna naar het Paul Krügermuseum. Vervolgens gingen we naar het hotel voor onze eerste overnachting in het plaatsje Middelburg. (echt waar)

De tweede dag reden we naar een hotel vlak bij het Paul Krügerpark, alwaar we het gehele weekend verbleven. Zondags bezochten we een kerkdienst, alwaar de dominee in het Zuid-Afrikaans preekte. Was goed te volgen. Het was voorjaar in Zuid-Afrika en alles stond in bloei. Hiernaast zie je een Yakaranda boom. Op de maandag hebben we de gehele dag het nationaal park Paul Krüger bezocht. Moesten er vroeg uit, want we vertrokken al om 04.30 uur naar het park in een aantal open jeeps. Later die ochtend (08.00) stapten we over in onze bus.

Hebben veel wild gezien, zoals olifanten, giraffes, gnoe's, antilopes, wrattenzwijnen, nijlpaarden, krokodillen, buffels en zo kan ik nog wel even door gaan. Het enige dier van de Big Five, dat we die dag niet gezien hebben is de leeuw. We reden van hotel naar hotel en tussendoor bezochten we vele bezienswaardigheden. Ook reden we door Swaziland en hebben een bezoek gebracht aan de Zulu's. Langs de tuinroute hebben we met de stoomtrein (zie hiernaast) van Knysna naar George gereden. Ook bezochten we een struisvogelfarm, waar Alie met haar volle gewicht op een struisvogelei gestaan heeft, zonder dat deze kapotging. Ab heeft nog op de rug van een struisvogel gezeten.

We hebben nog een sloppenwijk (Township) bezocht. De laatste dagen verbleven we in Kaapstad en van daaruit bezochten we o.a. De Tafelberg, Kaap de Goede Hoop en het Robbeneiland, waar Nelson Mandela heeft vastgezeten. Al met al was het een indrukwekkende reis, die wij ons nog lang zullen blijven herinneren. Alleen de terugreis was een ramp. In totaal 30 uur onderweg geweest. We moesten 2 uur voor vertrek op het vliegveld van Kaapstad zijn, daarna 2 uur vliegen naar Johannesburg. Aldaar moesten we 7 uur wachten op onze vlucht naar Athene, hetgeen 9 uur vliegen is. In Athene moesten we weer 3 uur wachten voordat we naar Zaventem vlogen (3 uur vliegen) en tenslotte nog de busreis naar Driebergen, alwaar onze dochter ons op kwam halen van een vermoeiende reis, maar wel een gigantisch ervaring rijker.