Ab van Meerveld

Ga naar inhoud

Hoofdmenu:

Rusland.

Van 24 augustus 2010 t/m 4 september 2010 hebben wij een rondreis gemaakt in Rusland. We vlogen (via Wenen) naar Moskou. Een vlucht van ruim 4 uur. Op het vliegveld werden we opgewacht door een taxi-chauffeur, die ons naar de boot bracht. Het was 17.00 uur in de middag, dus spitsverkeer. We zaten dan ook 5 uur in de taxi, voordat we bij de boot aankwamen. Langer in de taxi dan in het vliegtuig. Na inscheping kregen we nog een diner aan boord en daarna slapen in onze hut (nr. 220) Het was een boot van 145 meter lang, met 4 dekken en de naam was "Niznhy Novgorod."
We bleven 3 dagen in Moskou en bezochten het Rode Plein, het Kremlin en we hadden ook een stadstour bij nacht. Ook hebben we met de bekende Moskouse metro gereisd. Indrukwekkend. Sommige stations liggen op zo'n 100 meter diepte in de grond en de stations zijn werkelijk fantastisch. Marmer, kroonluchters en mooie beelden. Van elk station vertrekt er elke minuut een trein en de snelheden zijn indrukwekkend hoog.

Rechts op de foto zie je één van de metro-stations van Moskou.
Na 3 dagen Moskou vertrok de boot over de Wolga richting St. Petersburg. De boottocht duurde 6 dagen, voordat we op ons eindpunt aankwamen en in die 6 dagen heeft de boot 1550 kilometer afgelegd. De boot voer 's-nachts gewoon door, terwijl wij rustig in onze hut lagen te slapen. In totaal zijn we door 16 sluizen gegaan en het grootste verval in één van die sluizen was 16 1/2 meter. Elke dag deden we een plaats aan, waar we dan te voet diverse bezienswaardigheden gingen bekijken. Direct als we van boord kwamen, werden we verwelkomd door een plaatselijke band en stonden er vele kraampjes van mensen, die iets wilden verdienen aan die toeristen, die hun plaats aandeden. Op de kraampjes waren vooral de Matroeshka's oververtegenwoordigd. Je weet wel, die poppetjes, die in elkaar passen. Soms wel 10 poppetjes in totaal.

We voeren over gigantische grote meren, waarbij je alleen maar water zag en nergens land te bekennen was. Op één van de meren stond nogal veel golfslag door de wind, die er op dat moment waaide, waardoor Alie zich niet helemaal lekker voelde en lichtelijk zeeziek was. Later, op nog veel grotere meren had Alie daar gelukkig geen last meer van. Daar was de wind ook aanmerkelijk minder geworden.
We bezochten Miznich, een plaats, die vernoemd is naar een legende van een muis. Bij aankomst werden we dan ook verwelkomd door 2 gigantisch grote muizen, die op de kade aan het dansen waren. Later is Alie nog met een paar grote poppen (muizen) op de foto gegaan. Ook zijn we geweest op het eiland Kizny, waar een cathedraal stond, die geheel van hout gemaakt is, zonder dat er ook maar één spijker gebruikt is. Hier links ziet u die cathedraal.
Alle gebouwen daar waren van hout en het was streng verboden op andere plaatsten, dan de aangegeven plekken, te roken.

Na 6 dagen varen kwamen we dus aan in St. Petersburg. Ook daar verbleven we 3 dagen en daar hebben we ook een stadstour gedaan. Eén overdag en één bij nacht. De nachttour vonden wij zelf iets minder dan in Moskou, want daar waren de gebouwen mooier verlicht. En als je in St. Petersburg komt, moet je natuurlijk ook een bezoek brengen aan de Hermitage. Daar zijn we 1 middag geweest en in die tijd zie je maar een heel klein deel van de collectie kunst, die daar aanwezig is. Het is een immens groot gebouw waar je gemakkelijk kan verdwalen. Er hangt daar ook veel kunst van nederlandse schilders, zoals Rembrandt, Potter, maar ook van de Belg Rubens. Na die drie dagen was het weer tijd, om naar huis te gaan. In Moskou waren we als laatste aan boord gekomen en in St. Petersburg gingen we als laatste van boord. Gelukkig was het maar een half uur rijden naar het vliegveld en de terugreis verliep voorspoedig. We landden zelfs een kwartier eerder op Schiphol, dan gepland. Moe, maar een ervaring rijker.